Nuorisomuistoissa Iso-Pappilassa

on

Kesää 2021 vietetään Mäntyharjun Iso-Pappilan museossa nuorisomuistoissa. ”Me halutaan vapautta” – Välähdyksiä mäntyharjulaisen nuorisokulttuurin historiasta -näyttely tarkastelee nuorisokulttuurin vaiheita Mäntyharjun näkökulmasta, paikallisesta perspektiivistä. Näyttelykokonaisuus keskittyy erityisesti nuorten omaehtoisen toiminnan ja kaupallisen nuorisokulttuurin muotoihin. Niiden kehitystä seurataan 1950-luvun loppupuolelta aina vuosituhannen vaihteeseen saakka. Näyttely osoittaa, että vaikka nuorisokulttuurin keskukset sijaitsivat suurissa kaupungeissa, kulkeutuivat nuoruuden uudet ilmiöt nykyaikaistuvassa yhteiskunnassa pian myös Mäntyharjun kaltaisiin maaseutupitäjiin. Näyttelyn on käsikirjoittanut nuorisotutkija, VTT Janne Poikolainen.

Toinen teemanäyttely, Me ollaan MäVi, juhlistaa Mäntyharjun Virkistyksen satavuotista taivalta. Näyttelyssä tutustutaan seuran monipuoliseen toimintaan 1920-luvulta tälle vuosituhannelle. Sadan vuoden aikana seura on kasvanut ja laajentanut toimintaansa liikuttaen tuhansia kuntalaisia niin kentillä kuin katsomoissa. Uudistumishalu, yhteistyö, halu kunnioittaa perinteitä ja ihmiset ovat vieneet toimintaa eteenpäin, ja kasvattaneet seurasta merkittävän toimijan liikuntakentällä.

Muut näyttelyt

Väentupaan on sisustettu tyypillinen, mäntyharjulainen maalaistalon tupa, minkä lisäksi talon toisessa päässä on esillä Matkakuvaaja Nestor Kurvisen neljä vuosikymmentä Mäntyharjussa -näyttely.

Kivinavetan yläkerrasta löytyy kokoelma hevosvetoista ajokalustoa sekä 100-vuotiasta suomenhevosta kunnioittava Vetävä työhevonen -näyttely. Navetan alakerrassa on esillä Nina Ternon veistoksia ja edellisten kesien erikoisnäyttelyitä lyhennetyssä muodossa. Yleisön toiveesta kesällä 2021 navetan alakerrassa on nähtävissä otteita Sisällissota 1918 näyttelystä. Lisäksi museoalueeseen kuuluu riihi.

Mäntyharjun museo (Iso-Pappilantie 2) on avoinna 22.6.-8.8.2021 ti-su klo 11-17 (suljettu juhannuksena 25.-26.6.). Pääsylippu 5 / 3 €, alle 18-vuotiaat vapaa pääsy. Olemme museokorttikohde!