Menovinkit

img_2033
Alhon kotimuseossa on laaja kokoelma maatalon esineistöä.

Alhon kotimuseo

Alhon maatalouteen painottuvassa kotimuseossa on esillä laaja yksityinen kokoelma maatalon työvälineitä ja esineistöä. Esineistö liittyy pääosin Alhon maatilan toimintaan. Nykyinen isäntäväki on harrastuksenaan kunnostanut ja entisöinyt vanhoja työvälineitä ja rakentanut niistä monipuoliset näyttelyt.

Mouhun taisteluiden muistomerkki

Sisällissodan aikana Mäntyharjussa käydyn Mouhun taistelun muistamiseksi pystytetty muistomerkki löytyy Mouhun kylästä, noin 20 kilometrin päästä Mäntyharjun keskustasta. Ympäristöstä löytyy yhä merkkejä sisällissodan aikaisista taisteluista. Muistomerkin läheisyydestä löytyy myös Reissupolku ry:n perustama geokätkö.

Mäntyharjun kirkonkylä

Mäntyharjun kirkonkylästä löytyy useita kulttuurikohteita ja vanhoja rakennuksia, jotka muistuttavat ajasta, jolloin kirkonkylä oli vielä Mäntyharjun keskusta. Alueelta löytyy Iso-Pappilan museona toimivan pihapiirin lisäksi muun muassa vanha kansakoulu, sairaalanakin toiminut nimismies Berndt Bromsin talo, entinen pitäjäntupa ja nykyinen taidekeskus Salmela, vanha apteekkirakennus, Mäntyharjun kirkko sekä vanha hautausmaa. Kirkonkylästä löytyy myös PokeStoppeja. Avuksi retkelle: Mäntyharjun kirkonkylän kulttuurikierros.

Mäntyharjun vanha hautausmaa

Mäntyharjun vanhalla hautausmaalla on paljon vanhoja, Mäntyharjun historiaan, liittyviä hautoja. Joukosta löytyy muun muassa Bernerin pappissuvun sukuhauta, kansanpelimanni Hassun Pekon hauta sekä Suomen ensimmäisen kuuromykkäin opettajan, Abraham Argillanderin, hauta. Kirkon takana sijaitsevat sisällissotaan liittyvät valkoisten ja punaisten muistomerkit.

Sahamuistomerkki

Rantapuistossa, Asemanlammen rannalla on paikan menneisyydestä kertova sahamuistomerkki. Paikalla sijaitsi vuosina 1918-1938 Hallan saha. Muistomerkkinä toimii kunnostettu raamisahan raami. Muistomerkki on PokeStop.

Uutelan laavu

Uutelan laavu sijaitsee paikalla, jossa on aikaisemmin ollut Pappilan Uutela-niminen torppa. Maastossa on yhä nähtävissä torpan rakennusten vanhoja kivijalkoja sekä torpparin harjoittaman kaskiviljelyn merkkejä.

Woikosken automuseo

Woikoski Feeling -palveluihin kuuluva Woikosken automuseo sijaitsee Woikosken tehtaan mallitilana toimineen WHD Gårdin pihapiirissä. Kyseessä on 50 auton kokoelma, joukosta löytyy muun muassa Suomen ensimmäinen vetyauto. Kokoelma liittyy Woikosken tehtaan ja tilan omistavien Palmbergien historiaan.

Woikosken tehdasmuseo

Woikosken tehdasmuseo sijaitsee Oy Woikoski Ab:n tehdasalueella. Museo kertoo Mäntyharjun vanhimman yhä olemassaolevan teollisuusyrityksen historian, joka on tiiviisti liitoksissa myös perheyrityksen omistajiin, Palmbergin sukuun.